söndag, juni 12, 2011

Fysisk avslappning

Mental Träning (MT) är något som vi alla använder oss av. Hela tiden. Fast vi inte tänker på det. Det handlar om vår föreställningsförmåga. Om jag berättar för dig att jag köpt en sommarstuga börjar genast din hjärna skapa biler om min stuga. Du kanske föreställer dig en röd liten stuga vid havet med egen brygga. När jag sedan berättar för dig att huset är blått och ligger mitt i skogen förändras din mentala bild av stugan. Att skapa mentala bilder kallas inom MT för kreativ visualisering. Skillnaden är att inom MTlär man sig att visualisera medvetet, ofta med sikte på ett bestämt mål. Det kan t ex vara tt bli mer avslappnad, få en bättre självkänsla eller få ett nytt jobb.

Den svenska modellen av MT togs fram inom idrottsvälrden av Lars-Erik Uneståhl på 70-talet. Den består av fyra delar; fysisk avslappning, mental avsappning, självbild och målbild. Varje del bygger på den föregående. Det är som att tapetsera; gör man ett bra underarbete blir slutresultatet detso bättre. Så för att kunna skapa med den mentala föreställningsförmgan behöver vi först lära oss att slappna av fysiskt.

Ett effektivt sätt att slappna av på är att sitta eller ligga bekvämt och blunda. Ta några långa, djupa andetag. Knyt sedan vänster hand hårt och tag ett djupt andetag och håll andan. Känn spänningen i handen och bröstkorgen. Andas sen ut och slappna av i vänsterhanden och i hela kroppen. Upprepa gärna en gång till. Gå sen igenom hela kroppen kroppsdel för kroppsdel. Börja med fötterna ochh avsluta med ansiktet. Avsätt 15 min per dag.

Genom att spänna och slappna av muskelgrupp för muskelgrupp lär du dig att känna skillnad på att vara spänd och avslappnad. Då blir det också lättare att bli uppmärksam när du är spänd under dagen och att korrigera det direkt.

När du har lärt dig att slappna av fysiskt kan du koppla en trigger (utlösare) till avslappningen. En trigger är en genväg till avslappning i det här fallet. En trigger kan t ex vara att knyta vänsterhanden hårt och ta ett djupt andetag och hålla andan. Tanken med triggern är att när du väl träna kroppen på att slappna av så räcker det med att använda triggern för att du ska få samma resultat som efter 15 min fysisk avslappning. Prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar